منهای عدل

مجمع فرهنگی هنری شهدای غواص

منهای عدل

مجمع فرهنگی هنری شهدای غواص

منهای عدل

[منهای عدل]
مجمع فرهنگی هنری شهدای غواص

***
نباید بگذارید این مطالبه‏ ی مهم از ذهنها دور شود ؛ یعنی بایستی عــدالت آن‏چنان از طرف مردم، قشرها و بخصوص جوانان مطالبه شود که هر مسئولی ناچار باشد به مقوله‏ ی عدالت، ولو برخلاف میلش هم باشد، بپردازد.
حضرت ایت الله خامنه ای

***

شهاب3
شهاب3
شهاب3
شهاب3
شهاب3
شهاب3
http://uupload.ir/files/y22l_picture1.png%D8%AC.png



در بخشی از این فراخوان به نقل از وب سایت رسمی سازمان زیباسازی همدان آمده است که " انتقال مفاهیم و پیام های ارزشی از طریق هنر نقاشی و نقش برجسته" از اهداف مشخص سازمان میباشد که مشاهدات میدانی در سطح شهر که فهم این موضوع برای کاربران با نگاهی به تصاویر منتشر شده از این طرح چندان مشکل نیست ، نشان میدهد که هر چند از مجموعه طرح های خلاقانه و زیباشناخته بهره برده است اما بشدت جای خالی مفاهیم ارزشی ، انقلابی و ایرانی-اسلامی در میان این طرح ها حس میشود.




گزارش اختصاصی منهای عدل - تابستان 1394 بود که سازمان زیبا سازی شهرداری همدان با موضوع نقاشی دیواری همدان در دو بخش طراحی و کارگاه نقاشی فراخوان داد [1][2] و این فراخوان در پی استقبال از این طرح ، تا 12 مهر ماه تمدید شد. اواسط مهر ماه 1394 نیز گروه های منتخب در سطح شهر همدان به اجرای طرح ها و ایده های خود روی 19 نقطه از سطح دیوار های مشخص شده از سوی شهرداری همدان پرداختند.



میدان امام همدان


 در بخشی از این فراخوان به نقل از وب سایت رسمی سازمان زیباسازی همدان [5] آمده است که " انتقال مفاهیم و پیام های ارزشی از طریق هنر نقاشی و نقش برجسته" از اهداف مشخص سازمان میباشد که مشاهدات میدانی در سطح شهر که فهم این موضوع برای کاربران با نگاهی به تصاویر منتشر شده از این طرح چندان مشکل نیست ، نشان میدهد که هر چند از مجموعه طرح های خلاقانه و زیباشناخته بهره برده است اما بشدت جای خالی مفاهیم ارزشی ، انقلابی و ایرانی-اسلامی در میان این طرح ها حس میشود.

در بند 2 وظایف سازمان زیبا سازی اینگونه امده است [6] که طراحی و ساخت تندیس ها و یادمانها در میادین و پارکها جهت تعظیم ارزشها و شعائر مذهبی، فرهنگی و ملی همچنین در جهت تقریب حس زیبایی شناسی در شهروندان از وظایف اصلی سازمان زیباسازی بوده و باید تمامی امکانات در جهت تحقق این امر صرف شود.

این چیزی است که پیشتر امام خامنه ای  [رهبر انقلاب اسلامی]  در دیدار با مدیران شهرداری تهران بدان اشاره فرمودند و تاکید نمودند که : «باید خود را به اخلاق اسلامی و ملکات فاضله اسلامی نزدیک کنیم و این در محیطهای فرهنگی شهرداری کاملاً امکانپذیر است؛ در کیفیّت اداره بوستانهای شهری که ظاهر فرهنگی هم ندارد - محیطی است برای این که مردم بیایند از آنها استفاده کنند - امکانپذیر است؛ در فرهنگسراها و در نوع کارهایی که شهرداری در تهران میکند - نصب تابلوها، تبلیغات، رفت و آمدها، ترافیک و همه چیزهای دیگر از این قبیل - امکانپذیر است. شما میتوانید با همه این وسایل، اخلاق فاضله را در مردم گسترش دهید.»


نمودار عددی -تاریخی تبیین کلیدوازه"هنر انقلابی" در بیانات امام خامنه ای



امام خامنه ای در جای دیگری در تببین زیباشناخته دوران دفاع مقدس اینگونه میفرمایند که : « توقّع انقلاب از هنر و هنرمند، مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه‏ ی هنر است، که توقّع زیادی هم نیست ... در دوران هشت سال دفاع مقدّس و در خود انقلاب، در خانه‏ ی شما اتفاق افتاد. آیا این زیبایی نیست؟ هنر می‏تواند از کنار این قضیه بی‏تفاوت بگذرد؟ توقّع انقلاب این است و توقّعِ زیاده‏خواهانه‏ ای نیست. می‏گویند چرا زیبایی دیده نمی‏شود! کسی که به این مقوله بی‏اعتناست، نمی‏خواهد این زیبایی را ببیند؟ »[7]

طرح های زیباشناخته و ابتکاری در زمینه های مختلف هرچند کارهای قابل دفاع و مثبتی ارزیابی میشود اما انچه را مسئولین باید مدنظر خود قرار دهند اولویت بر کارهای با مفاهیم ارزشی ، انقلابی و ایرانی-اسلامی باشد.

آنچه را که در ادامه است مجموعه تصاویر اجرای این طرح ها از وب سایت رسمی سازمان زیباسازی همدان میباشد که بشدت جای خالی مفاهیم ارزشی ، انقلابی و ایرانی-اسلامی در میان این طرح ها حس میشود.




http://uupload.ir/files/6nko_img_20151012_080327.jpg


http://uupload.ir/files/idx1_img_20151012_080258.jpg


http://uupload.ir/files/sl8h_img_20151012_080236.jpg

http://uupload.ir/files/31uk_img_20151012_080246.jpg

http://uupload.ir/files/do4o_img_20151012_080249.jpg

http://uupload.ir/files/tlz7_img_20151012_083908.jpg


http://www.hamedannews.com/images/gozaresh_tasviri/0farhangi/jashnvareh_naghashi_divary/naghashi_kheyabani%2025.jpg

http://www.hamedannews.com/images/gozaresh_tasviri/0farhangi/jashnvareh_naghashi_divary/naghashi_kheyabani%2019.jpg




منابع و ارجاعات :

[1] http://www.irna.ir/hamedan/fa/News/81775340/

[2]http://zibasazi.hamedan.ir/ImamSquare.aspx

[3]http://www.zibasazi.hamedan.ir/ShowContext.aspx?ID=7535

[4] http://www.hamedannews.com/2013-01-26-13-37-02/19941-2015-10-11-08-52-13

[5]http://www.zibasazi.hamedan.ir/introduction.aspx

[6]http://www.zibasazi.hamedan.ir/introduction.aspx

[7]farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3074


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی